Wybierz region

Wybierz miasto

    Brońmy się!

    Autor: Rozmawiał: KRZYSZTOF TURZAŃSKI

    2003-03-28, Aktualizacja: 2004-12-17 23:32 źródło: Dziennik Zachodni

    Rozmowa z AleksandrĄ GajdĄ, miejskim rzecznikiem praw konsumentów - Czy piekarzanie często szukają pomocy u rzecznika? - W zeszłym roku przyjęłam 89 interwencji pisemnych i 216 telefonicznych.

    Rozmowa z AleksandrĄ GajdĄ, miejskim rzecznikiem praw konsumentów

    - Czy piekarzanie często szukają pomocy u rzecznika?

    - W zeszłym roku przyjęłam 89 interwencji pisemnych i 216 telefonicznych. Większość spraw jest rozwiązywana na korzyść konsumenta. Jedynie dwie zakończyły się inaczej niż tego oczekiwaliśmy. Jednocześnie z roku na rok ilość zgłoszeń wzrasta. Wynika to z tego, że część firm nie respektuje ustawowych uprawnień klientów, ale i tego, że ludzie zrozumieli, iż jest osoba, do której można się zgłosić po pomoc. W tym roku przyjęłam już 43 sprawy pisemne i 20 telefonicznie.

    - Skąd się biorą problemy konsumentów?

    - Problemem jest to, że właściciele firm i sklepów często nie orientują się w aktualnie obowiązujących przepisach sprzedaży konsumenckiej. W wielu przypadkach, mimo moich pouczeń, nadal uważają, że to właśnie oni mają rację. Niestety, istnieją również przedsiębiorcy, którzy ignorują obowiązujące przepisy lub niejednokrotnie celowo wprowadzają klienta w błąd. Jako przykład może posłużyć sytuacja, gdy umowy zawierane są poza siedzibą przedsiębiorstwa, na pokazach w kawiarni, w mieszkaniu klienta czy innych miejscach. W takiej sytuacji przedsiębiorca lub jego przedstawiciel mają obowiązek wręczenia kupującemu wzoru oświadczenia o możliwości skutecznego rozwiązania umowy w terminie 10 dni. Najczęściej jednak tego nie robią, a po upływie tego terminu bardzo trudno zwrócić towar i rozwiązać umowę. Strategia działania różnych firm w takiej sytuacji jest identyczna, dlatego trudno mi uwierzyć, że wynika to z niewiedzy. Jest to niestety tylko jeden z wielu sposobów, w jaki przedsiębiorcy wykorzystują nieświadomość prawną klientów.

    - W styczniu weszły w życie nowe przepisy prawa konsumenckiego. Jakie są najistotniejsze zmiany?

    - Nowe przepisy mówią wyraźnie, że każdy nowy towar można reklamować. Najkorzystniejsza dla klientów zmiana, to zastąpienie tak zwanej rocznej rękojmi dwuletnią odpowiedzialnością sprzedawcy za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową. Dzięki temu po upływie roku można reklamować wadliwy produkt. Poza tym warto pamiętać, że kupowane przez nas towary muszą mieć instrukcję i opis w języku polskim. Sprzedawca ma obowiązek zapewnić warunki do sprawdzenia towaru w sklepie przed jego zakupem. Dotyczy to sprzedaży urządzeń AGD, RTV i odzieży. Niestety, nie zawsze jest to możliwe. W Piekarach Śląskich wciąż są sklepy odzieżowe, w których nie ma przymierzalni.

    Sonda

    Jak sądzisz, ile powinien zarabiać prezydent miasta?

    • 3- 5 tysięcy złotych (32%)
    • 2- 3 tysięcy złotych (31%)
    • 5- 10 tysięcy złotych (26%)
    • powyżej 10 tysięcy złotych (10%)