Wybierz region

Wybierz miasto

    Gotowy jest projekt trzeciej obwodnicy Piekar Śląskich

    Autor: KRZYSZTOF TURZAŃSKI

    2003-03-21, Aktualizacja: 2004-12-17 23:34 źródło: Dziennik Zachodni

    Wniosek z propozycją projektu trzeciej obwodnicy Piekar Śląskich został złożony w Śląskim Urzędzie Marszałkowskim w Katowicach już w marcu ubiegłego roku.

    Wniosek z propozycją projektu trzeciej obwodnicy Piekar Śląskich został złożony w Śląskim Urzędzie Marszałkowskim w Katowicach już w marcu ubiegłego roku. W lutym tego roku, w związku ze zmianą zasad ubiegania się o pieniądze z Unii Europejskiej, wniosek został ponownie złożony, tym razem w Ministerstwie Gospodarki, w Departamencie Kontraktów Wojewódzkich i Programów Pomocowych. Jeśli projekt uzyska akceptację, to 75 proc. kosztów inwestycji pokryją fundusze Unii Europejskiej. Całkowity koszt inwestycji szacuje się na 4 miliony 200 tysięcy złotych, a więc nieco powyżej 1 miliona euro.


    Piekary mają już dwie obwodnice. Obwodnica zachodnia ma 6,9 km długości; biegnie od granic Bytomia w stronę Tarnowskich Gór, prowadząc ruch samochodowy poza miasto. Obwodnica wschodnia, 800-metrowa, w całości znajduje się na terenie miasta, łącząc ze sobą ulice Wyszyńskiego i Bytomską. Nowa obwodnica będzie naturalnym przedłużeniem ulicy Papieża Jana Pawła II. Wraz z obwodnicami zachodnią i wschodnią będzie stanowić nowy i niezbędny element układu miejskiej komunikacji. Pierwsze prace rozpoczną się już w tym roku, natomiast zakończenie inwestycji, w zależności od pozyskanych pieniędzy, planowane jest do roku 2006. Nowa obwodnica będzie mieć 1282 metry długości. Połączy ulicę Papieża Jana Pawła II z obwodnicą zachodnią, czyli drogą krajową nr 911. Na całej długości trasy zaplanowano chodnik, a także ścieżkę rowerową.


    - Gmina ma cały szereg powodów ku temu, aby wybudować tę drogę. Przede wszystkim pozwoli ona ostatecznie wyprowadzić ciężki ruch samochodowy poza centrum miasta i ułatwi mieszkańcom centrum wyjazd na obwodnicę zachodnią. Jest to także korzystne z punktu widzenia ekologii. Zmniejszy się bowiem poziom spalin samochodowych i pyłów, obniży poziom hałasu w centrum miasta. Wyprowadzenie ciężkich samochodów z centrum miasta pozwoli na zachowanie infrastruktury i tak już nadwerężonej przez szkody górnicze. Na pewno będzie to mieć również wpływ na wzrost bezpieczeństwa, dzięki zmniejszeniu natężenia ruchu w centrum. Nowa obwodnica powinna przyciągnąć inwestorów, w jej okolicy może być zlokalizowana różnego rodzaju działalność gospodarcza - uważa Klaudiusz Kozielski, naczelnik Wydziału Przedsięwzięć Publicznych Urzędu Miejskiego.


    Projekt zakłada wykonanie bezkolizyjnego połączenia z obwodnicą zachodnią, a także modernizację skrzyżowania ulic Papieża Jana Pawła II i Bytomskiej wraz z przebudową istniejącej sygnalizacji świetlnej. W ten sposób powstanie skrzyżowanie z pełnym układem skrętów oraz organizacją ruchu, zapewniającą kierowcom i pieszym maksymalne bezpieczeństwo. W tej chwili rozpisywany jest przetarg na modernizację tego skrzyżowania. Deszczówka z jezdni, chodnika, ścieżki rowerowej i przyległych terenów będzie odprowadzana poprzez system upustów i rowów otwartych do kanalizacji deszczowej.


    - To nie jest droga inwestycja, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, iż zakładamy finansowanie większej jej części z pieniędzy środków unijnych. Z drugiej strony milion euro, to minimalny koszt projektów, które można zgłaszać w ramach programu Partner, z którego staramy się o fundusze na budowę tej drogi. Spełniliśmy wszelkie wymagania formalne i teraz musimy tylko czekać na decyzję Ministerstwa Gospodarki - mówi Kozielski.

    Sonda

    Jak sądzisz, ile powinien zarabiać prezydent miasta?

    • 3- 5 tysięcy złotych (32%)
    • 2- 3 tysięcy złotych (31%)
    • 5- 10 tysięcy złotych (26%)
    • powyżej 10 tysięcy złotych (10%)