- To są same plusy. Oszczędzamy na kupnie papieru, jesteśmy ekologiczni i co najważniejsze znacznie skróciliśmy czas obiegu dokumentów - tak Marcin Marzyński, rzecznik Urzędu Miejskiego w Jaworznie zachwala elektroniczny obieg dokumentów.
W Jaworznie zamiast stukania pieczątek w urzędach coraz częściej słychać klikanie przyciskami komputerowych myszek. Mieszkaniec przynosi do urzędu pismo. W ciągu kilku-kilkunastu minut zostaje ono zeskanowane i przesłane do naczelnika właściwego wydziału. Ten zaś albo sam podejmuje decyzję, albo zleca zbadanie sprawy swojemu podwładnemu. Szybko i bez... celulozy.
Podobny system działa od kilku lat w Częstochowie. Wprowadzany jest także w Katowicach.
- Już częściowo wyeliminowaliśmy papier. Większość wewnętrznej korespondencji odbywa się drogą elektroniczną - podkreśla Jakub Jarząbek, rzecznik katowickiego urzędu.
Niedługo segregatory pełne papieru zaczną znikać także z sądów.
- E-sąd w Lublinie był doświadczeniem. Wyszliśmy z założenia, że jak się nie uda, to wymiar sprawiedliwości nie upadnie. Liczyliśmy, że 100 tysięcy pozwów w pierwszym roku będzie sukcesem. Tymczasem złożono ich aż 700 tysięcy! - mówi dr Dariusz Szostek, ekspert z zakresu prawa nowych technologii ze Śląskiej Szkoły Zarządzania w Katowicach.
Cieszy się z tego sukcesu, bo jego zdaniem prawnicy to najbardziej skostniali miłośnicy papieru i pieczątek.
Zmian zatrzymać się nie da. Nowe dowody osobiste, których wydawanie niestety przesunęło się o rok, będą jednocześnie "wejściówką" do systemu zdrowia. W 2015 roku znikną papierowe recepty. Od połowy 2012 roku, jeśli zażądamy od urzędu dokumentów lub decyzji w formie elektronicznej, to urząd będzie musiał nam je wydać. Decyzja na papierze wysłana pocztą i nieodebrana - nie będzie wywoływać skutków prawnych. - Nowością będą także licytacje komornicze w internecie. Na stronach resortu sprawiedliwości powstanie takie elektroniczne allegro dla komorników - informuje dr Szostek.
Wystawiane na licytacje przedmioty będą oprócz opisu miały także zdjęcia.
W połowie roku, najpierw we Wrocławiu, rozprawy w sądach zaczną być rejestrowane na video.
- To będzie lepiej oddawało przebieg rozpraw. Papierowe protokoły nie odzwierciedlają rzeczywistych zachowań stron - mówi dr Szostek.
W ciągu trzech lat taki system zostanie wprowadzony we wszystkich sądach cywilnych.
Polacy do nowinek technicznych szybko się przekonują. Dowiedliśmy tego wypełniając elektroniczne zeznania podat-kowe. Udane było także wprowadzenie elektronicznych ksiąg wieczystych i dostęp do nich w trybie on-line. - Niestety sądy i urzędy nadal hołdują papierowi. Zamiast sprawdzać w internecie, gdzie wpisy są regularnie aktualizowane, wolą dokument ważny 3 miesiące - martwi się dr Szostek.
A co z osobami starszymi, które nie radzą sobie z in-ternetem? Dla nich nic się nie zmieni. W urzędach będą mogli nadal posługiwać się papierem.
Nie tylko litery
Zbigniew Engiel, laboratorium informatyki śledczej Mediarecovery
Dokument do tej pory kojarzył się z papierem i literami. Teraz jest rozumiany jako nośnik informacji umożliwiający jej odtworzenie. Dokument to także e-mail, pdf, jpg. Musi być autentyczny i integralny. Czy tak jest nie będzie już badał grafolog tylko biegły informatyk. Dokument mo-że być przenoszony, czy przechowywany na dysku, pamięci flash, CD oraz na macierzy (urządzenie z więcej niż jednym dyskiem).
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?