Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jeden samochód – różne modele opon. Kiedy i jak je stosować?

Materiał powstał przy współpracy z serwisem Oponeo.pl
Chociaż przepisy nie zabraniają montażu w jednym samochodzie różnych typów opon, w wielu przypadkach fachowcy stanowczo to odradzają. Taka mieszanka może być niebezpieczna szczególnie zimą.

Producenci samochodów zalecają, aby na wszystkich czterech kołach stosować jeden model opon. Ponieważ ogumienie na osi napędowej zużywa się szybciej, zaleca się co sezon rotować nim tak, aby wyrównać straty na bieżniku. Montaż innych opon jest dopuszczalny tylko pod warunkiem, że na jednej osi ogumienie będzie takie samo.

– Niezalecane, ale dopuszczalne jest jedynie zastosowanie innych opon na osi tylnej i przedniej. Absolutnie nie wolno natomiast montować różnych modeli na lewą i prawą stronę samochodu. Auto będzie wówczas niestabilne i w trudnych warunkach łatwiej wpadnie w poślizg – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

Fachowcy zalecają, aby w przypadku stosowania różnych modeli opon, montować wszystkie cztery przeznaczone na ten sam sezon. Szczególnie istotne jest to zimą, kiedy wielu kierowców opony zimowe zakłada tylko na oś napędową, podczas gdy na drugiej zostawia ogumienie letnie.

– Niestety wśród wielu osób panuje przekonanie, że dobrej trakcji na śniegu potrzebuje tylko oś napędowa. Tymczasem stosowanie mieszanego ogumienia może mieć bardzo poważne skutki. Załóżmy, że kierowca przednionapędowego samochodu wejdzie zimą z duża prędkością w zakręt. Co z tego, że przód samochodu będzie się trzymał dobrze zaśnieżonej drogi, skoro siła odśrodkowa będzie wypychać niestabilny tył na zewnątrz. Auto w takiej sytuacji może bardzo łatwo wpaść w poślizg – ostrzega Filip Fischer.

W przypadku samochodów tylnonapędowych sytuacja jest odwrotna, niestabilny przód nie będzie w stanie dorównać stabilnemu tyłowi.

Bez względu na rodzaj napędu łączyć nie należy także opon o różnym rozmiarze i rzeźbie bieżnika. Jeśli na przód montujemy ogumienie kierunkowe, na tylnej osi nie powinno się stosować opon symetrycznych lub asymetrycznych.

Bardzo poważnym błędem są eksperymenty z oponami w modnych ostatnio samochodach z napędem na obie osie. Ich producenci ostrzegają, że nawet ten sam model ogumienia, ale duże różnice w wysokości bieżnika pomiędzy tylną a przednią osią mogą skutkować przyspieszonym zużyciem środkowego dyferencjału.

Poza tym tylko jednakowe opony na wszystkich kołach dają gwarancję poprawnego działania elektronicznych systemów bezpieczeństwa. Szczególnie istotne znacznie ma to dla układu stabilizacji toru jazdy ESP, który odpowiada m.in. za optymalny rozdział siły hamowania pomiędzy poszczególne koła. Przyjmuje się, że maksymalna, dopuszczalna różnica w wysokości bieżnika między tyłem a przodem to 1,2 mm. Jeśli będzie większa niż 3-4 mm na śliskiej drodze ESP nie będzie działać poprawnie.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na piekaryslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto