Trwa układanie toru na Stadionie Śląskim, będzie gotowy w czwartek. W sobotę rozegrany zostanie mecz Polska - Reszta Świata, a 15 września finał mistrzostw Europy. na oba turnieje są jeszcze bilety.

Początkowo najpierw miał się odbyć finał mistrzostw Europy, a dopiero potem prestiżowy mecz naszej reprezentacji.

- Trochę plany się zmieniły, ale z każdym dniem przekonujemy się, że to dobre rozwiązanie dla nas - uważa Jan Konikiewicz z firmy One Sport, organizatora obu turniejów. - Odwrócona kolejność jest dla nas lepsza chociażby uwzględniając warunki pogodowych - dodaje.

Budowa toru na Stadionie Śląskim, którego koszt nieoficjalnie wynosi ok. 600 tys. zł, ruszyła zaraz po Memoriale Kamili Skolimowskiej. Zajęła się nią polska firma, którą kieruje Jacek Gajewski. Materiał na budowę trafił już wcześniej z podwrocławskiej kopalni Kośmin.



- Zdecydowaliśmy się na ten materiał głownie z tego powodu, że jest łatwo dostępny, była też okazja przetestowania - mówi Gajewski i dodaje, że takie nawierzchnie maja tory we Wrocławiu, Częstochowie, Zielonej Górze. - Przywieziona została dwoma składami pociągu, w sumie blisko 4000 ton. Pierwsza warstwa toru została zagęszczona gliną i odpowiednio to wszystko było namoczone. Uznaliśmy, że nawierzchnia bardzo dobrze się zachowuje i nie spłata nam figla. Nie ukrywam, że geometria toru podobna jest do toru na Motoarenie w Toruniu. Szczyty łuków i profile techniczne nie będą symetryczne, co zapewni ciekawe zawody i mnóstwo ścieżek dla zawodników - dodaje Gajewski.

Tor ma długość 370 metrów i jest... najkrótszy z wszystkich dotychczasowych torów na Śląskim. Pierwszy z nich powstał na początku lat 70-dziesiątych i przetrwał ponad 20 lat. Miał 380 metrów. Wtedy rozegrane zostały na chorzowskim gigancie najważniejsze zawody żużlowe, finały indywidualnych i drużynowych mistrzostw świata. Z tym najważniejszym w 1973 roku, w którym zwyciężył Jerzy Szczakiel, a Zenon Plech zajął trzecie miejsce.

Drugą nawierzchnię położono w 1992 roku i została ona skrócony o dwa metry i przetrwała 10 lat. Kolejną nawierzchnię położono m. in. na dwa turnieje Grand Prix (2002 i 2003 roku). Po 15 latach żużel wraca na Śląski!

- FIM Europe przykłada dużą wagę do dobrej jakości organizowanych imprez. Polska pod tym względem jest silną federacją. Macie świetną drużynę narodową oraz dobrą organizację w związku. Chorzów to niesamowite miejsce, ten stadion zrobił na mnie ogromne wrażenie - powiedział kila miesięcy temu Wolfgang Srb, prezydent FIM Europe, po przyznaniu Śląskiemu finałowej rundy SEC.
Jak się okazało największym wyzwaniem dla firmy układającej tor było zabezpieczenie tartanu. Prace trwały kilka dni.

- Nie było możliwości złożenia tartanu, gdyby tak było nasze prace trwałyby znacznie krócej - zapewnia Gajewski. - To było najbardziej czasochłonne i pracochłonne zajęcie. Mam nadzieję, że tartan w żadnym wypadku nie ucierpi - dodaje.
- Obawy o stan bieżni nie są zasadne. Konsultowaliśmy się z osobami ze stadionów w Sztokholmie, Berlinie, Tampere, Goeteborgu, z producentem, wszystko sprawdziliśmy pięć razy – zadeklarował Konikiewicz.

Budowa toru to sprawa nie taka prosta. Przekonali się o tym organizatorzy Grand Prix w Warszawie w 2015 roku. Za budowę toru odpowiadała wtedy firma Speed Sport której szefem jest znany żużlowiec Ole Olsen. Zapowiadane wielkie widowisko okazało się wielką klapą. Tor się rozjechał, a do tego doszła awaria maszyny startowej. Po trzech seriach zawody zostały przerwane. Zawody były antyreklamą żużla stały się tematem drwin i fatalnych komentarzy płynących z całego żużlowego środowiska.
Organizatorzy spodziewają się w sobotę na meczu Polska - Reszta Świata ok. 20 tysięcy ludzi.

- Sprzedaliśmy 13 tysięcy biletów, liczymy że będzie pełny stadion, ale zapełnimy tylko dolne sektory. Na SEC mamy pojemność 43 tysiące - kończy Jan Konikiewicz.


POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:




Sport

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!