Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Żółte nalepki na każdym przejeździe kolejowym. Po co? ZDJĘCIA

tos
Od 26 kwietnia PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły znakowanie blisko 14 tysięcy przejazdów kolejowo-drogowych. Do końca maja na każdym z nich - zarówno z rogatkami, jak i wyłącznie ze znakami stop i krzyżami św. Andrzeja - pojawi się żółta naklejka z indywidualnym numerem przejazdu i telefonami alarmowymi. Specjalne łącze między operatorami numeru 112 a służbami PKP Polskich Linii Kolejowych SA odpowiedzialnymi za ruch pociągów zapewni szybkie reakcje na ewentualne zagrożenia.

W piątek 27 kwietnia naklejki pojawiły się m.in. na przejeździe kolejowym na ul. Ostrogórskiej w Sosnowcu.

- Każdy przejazd będzie teraz zidentyfikowany. Dostanie niepowtarzalny numer. Ten numer mamy my, jako PKP PLK i oczywiście służby MSWiA. W przypadku zagrożenia życia pieszy lub kierowca, który utknie na tym przejeździe - załóżmy, że będzie to samochód ciężarowy - i nie może go przepchnąć poza przejazd, dzwoniąc na numer 112 będzie podawał numer identyfikacyjny przejazdu. Operator numeru 112 będzie powiadamiał pracownika kolejowego i na tej podstawie będzie wstrzymywany ruch pociągów w tej okolicy do czasu wyjaśnienia sytuacji tudzież usunięcia pojazdu - wyjaśnia Daniel Dygudaj, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Sosnowcu.

Na naklejkach pojawi się również numer, pod którym zgłaszać będzie można fakt niedziałania rogatek, kradzieży znaków czy nierównej nawierzchni na przejeździe kolejowym.

Pracownicy PLK umieszczają naklejki na wewnętrznej stronie krzyży Św. Andrzeja – jeśli jest to przejście dla pieszych (kat. E), przejazd zabezpieczony znakami (kat D) lub znakami i sygnalizacją świetlna (kat. C). Wielkość naklejki 40 cm x 11 cm. Na przejazdach z rogatkami (kat. B i kat. A) naklejki będą na napędach rogatkowych (słupkach, do których przymocowana jest rogatka). Wielkość naklejki 20 cm x 5 cm. Takie oznakowanie ułatwi kierowcom, którzy znajdą się w kryzysowej sytuacji, między rogatkami przejazdu, pozwoli na zauważenie odblaskowej, żółtej naklejki z najważniejszymi informacjami.

Na pomarańczowej naklejce umieszczonej na przejeździe będą trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112, numery „awaryjne”.

Realizację projektu wspierała merytorycznie Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych. Aby nowy system mógł sprawnie działać PLK przeszkoliły około 10 tysięcy pracowników: dyżurnych ruchu, dyspozytorów i koordynatorów systemów bezpieczeństwa. Inicjatywa PLK wymagała także ścisłej współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, w tym z 17 Centrami Powiadamiania Ratunkowego w całej Polsce. Operatorzy numeru alarmowego 112 wspólnie z kolejarzami testowali i dopracowali procedurę przyjmowania zgłoszeń i przekazywania ich dalej do realizacji. Współpraca z Głównym Urzędem Geodezji i Kartografii zapewniła umieszczenie lokalizacji przejazdów na mapach wykorzystywanych przez operatorów nr 112.

W województwie śląskim znajduje się 1007 przejazdów kolejowych. W 2017 roku zanotowano na nich ogółem trzynaście wypadków. W trzech pierwszych miesiącach tego roku zanotowano trzy takie zdarzenia, w których dwie osoby niestety zginęły.

Negatywnych zachowań na przejazdach kolejowych wciąż nie brakuje.

- Kierowcy nie zachowują zasad bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. Omijają rogatki, wjeżdżają przy pulsującym czerwonym świetle, nie zatrzymują się też przed znakiem stop - podkreśla Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jaworzno.naszemiasto.pl Nasze Miasto