Centrum przesiadkowe ma być gotowe w 2023 roku
Informacja o przetargu została opublikowana w poniedziałek, 25 kwietnia, w biuletynie informacji publicznej. Czas na złożenie ofert wyznaczono na 10 maja. Wstępnie koszt inwestycji oszacowano na ok. 5,3 mln zł. Znaczna część (5 mln zł) to dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Będzin dołoży niespełna 300 tys. zł.
- Znamy już wytyczne dla projektantów i budowniczych centrum przesiadkowego przy ulicach Sportowej i Małobądzkiej. Wskazówki zostały ujęte programie funkcjonalno-użytkowym inwestycji. Przetarg zostanie ogłoszony w poniedziałek, a ostateczne koszty przedsięwzięcia będą znane po otwarciu złożonych ofert. Prace podzielono na dwa etapy: projekt i budowę. Termin zakończenia ustalony został na grudzień 2023 roku – mówi Krzysztof Bąk, pełnomocnik prezydenta Będzina ds. komunikacji społecznej i kontaktów z mediami.
Oto, na co będą mogli liczyć podróżni
Centrum przesiadkowe będzie miało poczekalnię dla podróżnych, ogólnodostępną toaletę oraz pomieszczenia socjalne dla kierowców, system informacji o trasach i rozkładach jazdy autobusów. Według założeń będą mogły tam stać 24 autobusy. Będzie można także zaparkować 90 samochodów osobowych.
- Oprócz peronów do wsiadania i wysiadania powstaną także zatoki Kiss&Ride, biletomaty, stanowiska dla taksówek, miejsca do ładowania samochodów osobowych i autobusów, parking dla rowerów i motorowerów oraz motocykli. Całość uzupełni ścieżka rowerowa oraz skwer - informuje Krzysztof Bąk.
Konieczna będzie także przebudowa drogi oraz sieci w zakresie koniecznym do włączenia do infrastruktury nowego centrum przesiadkowego.
Gdzie dojedziemy z nowego centrum przesiadkowego?
Centrum Przesiadkowe będzie obsługiwało komunikacje publiczną ZTM jak również dalekobieżne połączenia autobusowe.
Będzie można dojechać do gmin: Bobrowniki, Bytom, Chorzów, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Katowice, Mierzęcice, Ożarowice, Piekary Śląskie, Psary, Siemianowice Śląskie, Siewierz, Sławków, Sosnowiec, Wojkowice.
Planowane linie autobusowe, obsługujące centrum przesiadkowe, to: 16, 24, 25, 27, 28, 40, 42, 61, 67, 79, 90, 97, 99, 104, 107, 125, 200, 243,260, 269, 603, 606, 616, 625, 721, 722, 769, 800, 807, 813, 814, 817, 901, 902N, 904N, 916, 921, M19, AP1.
Wojkowice mają już swoje centrum przesiadkowe
W 2021 roku nowe centrum przesiadkowe powstało w Wojkowicach. Od 7 czerwca autobusy zatrzymują się w tym miejscu, a pasażerowie mogą jechać w kierunku Będzina, Sosnowca, Katowic, Bytomia czy też Piekar Śląskich.
Nowe rondo powstało u zbiegu ulic Sobieskiego, Plaka i Piłsudskiego a obok niego otwarte zostało nowe centrum przesiadkowe. Zintegrowane centrum przesiadkowe zbudowane zostało od podstaw wraz z drogami rowerowymi, prowadzącymi do punktu przesiadkowego. Wokół nowego centrum przesiadkowego powstały miejsca parkingowe, miejsca dla niepełnosprawnych, postój dla taksówek i stojaki rowerowe. Stanął też biletomat. Co ciekawe, w centrum przesiadkowym można również doładować komórki za pomocą ładowarek indukcyjnych albo USB. To rozwiązanie praktyczne i innowacyjne. Wykonawcą inwestycji była firma AWT Rekultiwace a.s. z Czech.
Umowę na zaprojektowanie i wykonawstwo tej inwestycji (ronda i centrum przesiadkowego) burmistrz Wojkowic podpisał z czeskim partnerem 7 marca 2019 roku. Wartość umowy opiewała na kwotę 6 mln 933 tys. 856,03 zł, z czego finansowanie zewnętrzne wyniosło ok. 6,6 mln zł (fundusze z UE i Metropolitalnego Funduszu Solidarności), natomiast wkład własny miasta wyniósł ok. 300 tys. zł.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?