Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

A1 za darmo: Janusz Piechociński z PSL kolejnym sprzymierzeńcem akcji Dziennika Zachodniego

Marcin Zasada, Marcin Kasprzyk
Mikołaj Suchan
W naszej walce o bezpłatne autostrady na Śląsku zyskaliśmy nieoczekiwanego sprzymierzeńca. To Janusz Piechociński z PSL, wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury. - Płatne obwodnice miast i autostrady w aglomeracjach są irracjonalne z punktu widzenia polityki transportowej - powiedział wczoraj Piechociński.

Zdaniem wiceszefa komisji infrastruktury, po to wytyczamy przebieg autostrad w tych, a nie innych miejscach, by wyciągać ruch z zakorkowanych dróg aglomeracji. Drogi lokalne najczęściej są przeciążone, w fatalnym stanie. Jeśli przejazd autostradami po aglomeracji będzie płatny, te fatalne drogi będą jeszcze mocniej eksploatowane przez przewoźników, firmy transportowe i zwykłych kierowców.

- A to najgorszy z możliwych skutków braku szczerości, konsekwencji i zdrowego rozsądku ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka. Będę go namawiał, żeby zrobił publiczny rachunek sumienia. W tej sprawie na początku słyszeliśmy legendy o bezpłatnych przejazdach, a teraz wychodzi na to, że okłamuje się ludzi. Ten poziom fałszu jest niedopuszczalny w publicznej debacie. Sądzę, że podobnego zdania będzie sejmowa komisja infrastruktury, która kilkakrotnie zajmowała się tym problemem - mówi ostro Piechociński.

A co wiceszef komisji infrastruktury myśli o sytuacji w naszym regionie? - Śląskie jest najlepiej skomunikowaną z Europą częścią Polski, ale jak zjedziemy z dróg krajowych na drogi gminne, to już nie ma tyle powodów do optymizmu. Dlatego też pod względem bezpieczeństwa na drogach, Polska jest czerwoną latarnią Europy.

Piechocińskiego popiera Jerzy Polaczek, członek sejmowej komisji infrastruktury i były minister tego resortu. - Zgadzamy się, że fragmenty autostrad w obrębie obszaru aglomeracji powinny być wyłączone z opłat, a utrata wpływów powinna zostać wkalkulowana w to przedsięwzięcie - mówi Polaczek. - Minister Grabarczyk mówi o 118 mln zł, które w przypadku rezygnacji z poboru opłat w aglomeracjach uszczuplą Krajowy Fundusz Drogowy. W tym samym momencie rząd przedłuża wypłacanie rekompensat za jazdę samochodów ciężarowych po autostradach do 1 lipca 2011 roku, bo nie może wprowadzić systemu poboru opłat dla ciężarówek. Do tej pory przeznaczył na ten cel ponad 2 mld zł. Gdzie więc logika?

Chcieliśmy poznać również stanowisko w tej sprawie Zbigniewa Rynasiewicza (PO), szefa komisji infrastruktury. Ale mimo wielu telefonów i mejli nie udało nam się porozmawiać. Będziemy próbować dalej.

Głosy wsparcia z komisji infrastruktury dwóch klubów poselskich są ogromnie ważne w naszej walce o darmowe autostrady na Śląsku. Wygląda na to, że minister infrastruktury Cezary Grabarczyk jest coraz bardziej osamotniony w forsowaniu swojego planu, by z kierowców wycisnąć każdą możliwą złotówkę. W poniedziałek dostał od nas 44 tysiące podpisów mieszkańców regionu popierających akcję "A1 za darmo". Wspierają nas także śląskie media: Telewizja Silesia, Radio Katowice i Tygodnik Regionalny Nowiny.


Czytaj także:
Byliśmy u ministra Grabarczyka w sprawie akcji "A1 za darmo"
A1 za darmo. Piotr Koj: Ministrze, już nie milcz

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na piekaryslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto