Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Skrzyżowanie A1 z drogą wojewódzką 911... jak trąbka

Małgorzata Węgiel
Piekarski węzeł jest już prawie gotowy, a A1 pojedziemy wiosną
Piekarski węzeł jest już prawie gotowy, a A1 pojedziemy wiosną fot. Arkadiusz Ławrywianiec
Skrzyżowanie A1 z drogą wojewódzką 911 to jeden z najnowocześniejszych węzłów w Polsce. Taki sam system monitoringu jest m.in. w Zagłębiu Ruhry

Pod koniec kwietnia odcinek autostrady A1 między Piekarami Śląskimi a Pyrzowicami będzie gotowy. W naszym mieście powstanie bezkolizyjny węzeł autostradowy w formie trąbki, którego konstrukcja pozwoli na utworzenie bramek opłat i połączenie autostrady z drogą lokalną. Zapytaliśmy projektantów tego odcinka A1, co nietypowego jest w węźle Piekary.

- Teren pod piekarskim węzłem to teren historycznej eksploatacji porudnej, który pełen był pustek podpowierzchniowych wielkości mieszkań lub nawet kamienic! - mówi Andrzej Miłkowski, prezes katowickiej firmy Complex Projekt, która wykonała projekt budowy odcinka A1 między Piekarami Śląskimi a Pyrzowicami (pomagał w tym prof. Kazimierz Kłosek z Politechniki Śląskiej). - Wszystkie pustki trzeba było rozpoznać i wypełnić. Żeby zminimalizować ryzyko zapadania się gruntu zastosowaliśmy innowacyjne rozwiązania konstrukcyjne - dodaje Miłkowski.

Autostradę w rejonie węzła Piekary przed zapadaniem chroni tzw. kolczugowy materac betonowy. To specjalna konstrukcja złożona z płyt żelbetonowych, siatki z dylatacjami i mocnego zbrojenia, wypełniona betonem ze szczelinami co kilka metrów. Takie zabezpieczenia chronią autostradę przed gwałtownym zapadaniem się. Oprócz tego, w Piekarach zastosowano pierwszy w Polsce system monitorowania pracy gruntu w obrębie autostrady. - Co kilka metrów w jezdni biegną wiązki kabli, które reagują na ruchy ziemi. Informacje przechwytywane przez przewody są przekazywane za pomocą elektronicznych impulsów do centrum obsługi autostrady, gdzie dyspozytor reaguje na każde niepokojące sygnały. W ten sposób można przeciwdziałać gwałtownym obniżeniom terenu - tłumaczy Andrzej Miłkowski. Co ciekawe, tego typu system monitorujący węzeł Piekary Śląskie to pierwszy taki system w Polsce. Do tej pory, podobne rozwiązania zostały zastosowane m.in. w Zagłębiu Ruhry.


*REKORDOWY 20. FINAŁ WIELKIEJ ORKIESTRY ŚWIĄTECZNEJ POMOCY W WOJ. ŚLĄSKIM
*NAJŁADNIEJSZE SZOPKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO - ZOBACZ ZDJĘCIA

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na piekaryslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto