Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tak się powinno jeździć na suwak. Sprawdziliśmy to na drodze [WIDEO]

AD
Remonty drogowe, zwężenia dróg powodują często konieczność poruszania się kierowców jedynym pasem. I choć przy drogach stoją często znaki sugerujące jazdę na suwak, to Polacy wciąż mają z tym problem. Nie wszyscy wiedzą, jak powinna wyglądać jazda na suwak. Oto podstawowe zasady jazdy na suwak. Zapamiętajcie je i stosujcie.

Świetnym przykładem organizacji ruchu podczas remontu drogi, wymuszającej jazdę na suwak jest przebudowa DK 94 w Sosnowcu czy DK 86 w Katowicach Giszowcu. Codziennie w sporych korkach stoją tam setki kierowców.

Trzy sposoby włączania się na drugi pas...

Jak wygląda ruch w tamtych miejscach? Mimo stojącego tam znaku sugerującego jazdę na suwak, kierowcy jeżdżą tam, jak chcą.

Kierowcy A
Większość, widząc znaki sugerujące rychłe zwężenie drogi, od razu zjeżdża na prawy pas, którym docelowo ma się odbywać dalszy ruch po zwężeniu.

Kierowcy B
Część kierowców, widząc te same znaki, jedzie dalej lewym pasem, zaczynają zjeżdżać na prawy pas mniej więcej w połowie korka.

Kierowcy C
Jest też trzecia grupa kierowców, którzy respektują znak sugerujący jazdę na suwak. Oni jadą zwykle lewym pasem do samej bariery, przed którą włączają się na prawy pas, często niechętnie wpuszczani przez stojącą z w długim korku grupę kierowców na prawym pasie.

Efekty

Najdłużej w korku stoją kierowcy, którzy patrząc na znak sugerujący rychłe zwężenie, od razu zjadą na prawy pas. Przed nimi znajdzie się jeszcze wielu kierowców, którzy zjadą na ich pas dopiero w połowie korka oraz wszyscy, którzy dojadą do końca zwężenia i dopiero tam zjadą na prawo.
- Ilu ludzi przed sobą mogę wpuścić? Co chwilę ktoś wjeżdża, a ja stoję coraz dłuższym korku – denerwują się kierowcy stojący w takim korku.

Co może zrobić policja?

Policjanci widzą chaos na zwężeniach, jednak jak twierdzą, nie mają narzędzi, by interweniować. Z jednym wyjątkiem.
- Możemy interweniować jedynie w przypadku, gdy ktoś świadomie blokuje jeden pas, czyli popularnie mówiąc „szeryfuje”. Wtedy za blokowanie pasa ruchu może nawet dostać mandat karny. Dopóki nie wejdą jednak w życie zmiany w kodeksie drogowym, regulujące precyzyjnie sposób zachowania się kierowców i nowy znak „jazda na suwak”, nie mamy narzędzi, by tam interweniować – mówi asp. Sonia Kepper, rzeczniczka sosnowieckiej policji.

Kierowców i policję najbardziej interesuje, kiedy planowana nowelizacja kodeksu drogowego uwzględni w końcu te przepisy? Od dawna mówi się o wprowadzeniu nowego znaku nakazującego jazdę na suwak. Wciąż jednak brakuje konkretów kiedy projekt Ministerstwa Infrastruktury wejdzie w życie. Zapytaliśmy o to rzecznika tego resortu.

- Projekt nowelizacji ustawy "Prawo o ruchu drogowym", wprowadzający przepisy dotyczące tworzenia drogowych korytarzy życia oraz jazdy na suwak, jest na etapie rozpatrywania przez Komitet Stały Rady Ministrów. Następnie projekt trafi pod obrady Rady Ministrów - mówi Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.

- Celem projektu jest stworzenie jednoznacznych zasad zachowania kierowców w dwóch istotnych dla bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego sytuacjach: gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego, a także gdy występuje zwężenie drogi ograniczające liczbę dostępnych pasów. W przypadku jazdy na suwak przepisy precyzyjnie określą zasady pierwszeństwa jazdy z poszczególnych pasów ruchu, gdy następuje zmniejszenie ich liczby, a w miejscu zwężenia powstaje zator. Sformalizują też zasadę naprzemiennego wjazdu po jednym pojeździe z każdego pasa ruchu. Propozycje Ministerstwa Infrastruktury są zbliżone do sprawdzonych od lat rozwiązań funkcjonujących w wielu w krajach Europy - dodaje rzecznik.

Za granicą to działa

W Niemczech czy Austrii taka jazda jest precyzyjnie uregulowana. Polscy kierowcy doskonale się tam odnajdują. Kierowcy jadą płynnie dwoma pasami do końca zwężenia, dopiero tam, przy barierach zaczynają się grzecznie przepuszczać. Jadą wolno naprzemiennie jeden z jednego pasa i jeden z drugiego.

Oto najważniejsze zasady jazdy na suwak

Tak powinien się zachować w korku przed zwężeniem POJAZD WPUSZCZANY:

  • dojeżdża aż do końca dostępnego dla niego pasa jezdni,
  • nigdy nie zmienia pasa jezdni wcześniej niż przed końcem swojego pasa, nawet jeśli widzi wolne miejsce na pasie sąsiednim,
  • będąc już wpuszczonym nie wpuszcza nikogo innego.
  • wjeżdża płynnie, nie powodując konieczności zatrzymywania się pojazdu, który go wpuszcza. Wystarczy, że tamten jedzie wolno

A to zasady zachowania się kierowcy POJAZDU WPUSZCZAJĄCEGO:

  • wpuszcza dokładnie jeden pojazd z pasa, który się kończy i robi to dopiero przy końcu tego pasa, nie wcześniej
  • nie wpuszcza nikogo więcej ponad pojazd, który właśnie wpuścił
  • zachowuje odpowiedni odstęp od pojazdu poprzedzającego by nie tworzyć fantomowego korka

Jakie są korzyści takiej jazdy na suwak?

  • zmniejszy się długość korka,
  • możliwy jest szybki przejazd pojazdem uprzywilejowanym
  • poruszanie się na równych zasadach redukuje agresję kierowców
  • odpowiednio wykonany manewr powoduje zachowanie przepustowości zwężenia jezdni.
  • dodatkowy pas za skrzyżowaniem w połączeniu z jazdą na suwak zapobiega blokowaniu skrzyżowania
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto