Tylko w tym miesiącu do Komendy Powiatowej Policji w Starogardzie Gdańskim zgłosiło się 3 mieszkańców Kociewia, którzy namówieni przez oszustów zainstalowali na swoim komputerze lub smartfonie oprogramowanie AnyDesk-oprogramowanie, które umożliwia zdalne przejęcie urządzenia. W efekcie przestępczych działań 44-letni mieszkaniec Starogardu Gdańskiego stracił ponad 22 tys. zł., a na kontach bankowych kolejnych dwóch osób pokrzywdzonych odnotowano próby wyłudzenia kredytów o łącznej wartości blisko 130 tys. zł.
Policjanci apelują o szczególną ostrożność w czasie telefonicznych oraz mailowych kontaktów z osobami podającymi się za pracowników banków lub doradców finansowych. Oszuści zawsze wykorzystują ufność swoich ofiar. Aby osiągnąć cel, przestępcy przekazują swoim przyszłym ofiarom informację o odnotowanych próbach przejęcia ich kont bankowych lub oferują bardzo zyskowną inwestycję w kryptowaluty.
- Oszuści coraz częściej wykorzystują metodę „na zdalny pulpit”. Kradzież pieniędzy odbywa się dosłownie na oczach pokrzywdzonych. Internetowi przestępcy posługują się różnymi wariantami, chodzi jednak o to, by skłonić ofiarę do zainstalowania programu do zdalnej obsługi komputera np. AnyDesk, a potem polecić jej by zalogowała się do swojego konta w banku. Pokrzywdzeni tego rodzaju przestępstwem, to często wcale nie seniorzy, a osoby około 40 roku życia, które powinny być dość dobrze zorientowane w kwestii płatności internetowych. Pomimo tego oszustom udaje się ich okradać - mówi asp. sztab. Marcin Kunka, rzecznik prasowy starogardzkiej policji.
Policjanci ostrzegają:
- pierwszy kontakt z ofiarą następuje zwykle przez e-mail, telefon lub komunikator,
- oszuści proszą o zainstalowanie programu do przejmowania zdalnego pulpitu i zalogowanie się na konto bankowe,
- najczęściej ofiara straszona jest informacją o próbach przejęcia jej konta osobistego lub kuszona obietnicą szybkich zysków.
Co zrobić, by nie dać się oszukać?
Przede wszystkim nie udostępniajmy nikomu swojego konta bankowego i poufnych danych wymaganych do logowania w bankowości elektronicznej. Jeśli osoba podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania naszych danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania, rozłączmy się i zadzwońmy do biura obsługi klienta banku. Jeśli „konsultant” proponuje nam zainstalowanie oprogramowania typu AnyDesk, możemy być pewni, że to oszustwo.
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?